Aandoeningen

Slapeloosheid

 Slapeloosheid is een vaak voorkomende slaapstoornis. Zo’n 6 à 10% van de bevolking zou eraan lijden. Maar gelukkig bestaan er oplossingen.

Verschillende soorten slapeloosheid

Moeite om in te slapen, vaak wakker worden ‘s nachts en lang wakker liggen, vroeg ontwaken ’s ochtends en niet meer kunnen inslapen: slapeloosheid kan diverse vormen aannemen.

Men spreekt van slapeloosheid in medische zin als die stoornissen sinds meer dan drie maanden ruim drie keer per week voorkomen en ernstige gevolgen hebben voor het dagelijkse leven: U voelt zich vermoeid, bent geïrriteerd, kunt zich nog moeilijk concentreren.

Wat kan ik doen tegen slapeloosheid?

Kleine aanpassingen in de leefgewoonten kunnen al heel doeltreffend zijn om slapeloosheid te overwinnen:

 

  • Overdag regelmatig een fysieke activiteit doen (vóór 17 u),
  • ’s Avonds een lichte maaltijd; geen alcohol of opwekkende middelen, zoals tabak, energiedrankjes en cafeïne gebruiken;
  • Lawaai, licht en schermen in de slaapkamer vermijden, en zorgen voor een temperatuur tussen 18 en 20 °C.
  • Relaxatietechnieken kunnen helpen om minder angst te hebben, vaak een oorzaak van slapeloosheid.

 

Enkele tips voor een goede slaaphygiëne:

 

  • Ga meteen naar bed als u zich slaperig voelt;
  • Blijf niet in bed liggen als u niet kunt slapen;
  • Als u aan slapeloosheid lijdt, doet u er goed aan om steeds op hetzelfde uur op te staan en vermijdt u best dutjes die langer dan een halfuur duren of namiddagdutjes na 15 uur.

 

Geneesmiddelen op basis van planten en slaapmiddelen

Van planten als valeriaan en passiebloem wordt gezegd dat ze de nachtrust bevorderen.

Slaapmiddelen (hypnotica) kunnen tijdelijk een oplossing bieden, maar nemen de oorzaak niet weg. Bovendien werken ze gewenning en verslaving in de hand.

Raadpleeg een arts indien de symptomen aanhouden of verergeren.

 

gewenning: het lichaam past zich aan, waardoor het geneesmiddel minder doeltreffend wordt

verslaving: een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of een stof afhankelijk is.

 

Bronnen

  • Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM)DSM V (mei 2013)
  • The National Sleep Foundation. American Insomnia Association.